Bukanlah suatu perkara
yang dirisaukan dan diragukan seseorang jika tersentuh dengan mahram di
dalam keadaan berwudhu. Ini kerana ramai yang tahu bahawa wudhu tidak
akan batal jika persentuhan berlaku antara sesama mahram. Hukum syara‘ telah menetapkan wudhu seseorang
tidak batal jika bersentuhan dengan mahram mu’abbad (yang diharamkan nikah dengannya untuk
selamanya), sama ada disebabkan keturunan, penyusuan mahupun perkahwinan
seperti menantu dengan mertua.
Status mahram ternyata
membuatkan seseorang merasa yakin, sekaligus menolak keraguan adakah wudhu masih sah atau batal apabila
bersentuhan kulit dengan yang berlawan
jantina.
Umpamanya wudhu seorang ibu
tidak batal jika menyentuh anak kandung lelaki yang masih kecil ataupun
yang sudah dewasa. Sebaliknya kerisauan,
keraguan dan kekeliruan itu adakalanya berlaku pada segelintir orang Islam terutama mereka yang sering berhadapan dengan
kanak-kanak seperti guru tadika,
jururawat
atau pengasuh anak.
Mereka tidak tahu atau
tidak pasti sama ada wudhu menjadi batal
disebabkan berlakunya persentuhan antara kanak-kanak yang berlawanan
jantina yang bukan dari kalangan mahram
mereka ataupun tidak? Adakah wudhu batal
jika menyentuh, disentuh atau tersentuh kanak-kanak tersebut?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan