Secara ringkasnya, yang dimaksudkan dengan bersentuh itu
ialah:
1) Bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan, hendaklah
terdiri dari orang dewasa atau orang yang
sudah mencapai tahap memiliki syahwat.
2) Bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan yang tidak
mempunyai hubungan mahram.3) Bersentuhan selain dari rambut, gigi dan kuku
kerana anggotaanggota tersebut tidak mendatangkan syahwat dengan
menyentuhnya sebagaimana pendapat ashah.
4) Bersentuhan langsung antara kulit iaitu tidak diselangi
atau dialas oleh sesuatu seperti lapik atau baju sekalipun nipis.
5) Berlaku persentuhan sama ada dengan menyentuh, disentuh mahupun tersentuh.
Manakala yang dimaksudkan dengan lelaki
dan perempuan itu ialah lelaki
dan perempuan yang jelas mencapai tahap memiliki syahwat sebagaimana pada kebiasaan naluri
semulajadi setiap manusia normal.
Oleh yang demikian, jika persentuhan kulit berlaku
sebagaimana yang dimaksudkan di atas, maka wudhu menjadi batal dan tetap batal
sekalipun persentuhan itu tidak disertai dengan rasa syahwat, tidak sengaja,
lupa atau dalam keadaan terpaksa.
Wudhu juga batal meskipun bersentuhan dengan lelaki yang
tidak cenderung terhadap perempuan, lelaki yang tidak lagi bersyahwat,
perempuan tua yang tidak lagi bersyahwat atau tidak membangkitkan rasa syahwat
apabila menyentuhnya.
Selain itu, wudhu juga batal dengan menyentuh atau tersentuh
anggota badan yang lumpuh, anggota tambahan, ataupun
orang mati. Akan tetapi wudhu orang mati adalah tidak batal.
Dalam perkara bersentuhan ini, kedudukan wudhu orang yang menyentuh sama juga dengan orang
yang disentuh iaitu batal ke atas kedua-duanya jika berlaku persentuhan antara
mereka kerana kedua-duanya mengalami perkongsian rasa bersentuhan itu.
Bersentuhan Kulit
Dengan Kanak-Kanak Dalam Keadaan Berwudhu
Sebagaimana yang dijelaskan oleh para ulama, wudhu menjadi
batal jika persentuhan kulit berlaku antara lelaki dewasa dan perempuan
dewasa yang dikatakan mencapai
tahap memiliki syahwat mengikut ‘uruf (kebiasaan).
Ini bererti, wudhu tidak batal jika berlaku persentuhan
kulit antara dua orang kanak-kanak kerana tidak ada kemungkinan syahwat.
Berbeza halnya jika bersentuhan dengan lelaki atau perempuan yang cukup tua, wudhu tetap batal walaupun tidak ada
kemungkinan syahwat kerana mereka adalah antara orang sudah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan